LCHF-diet

Nu har jag suttit och läst på och det verkar ju inte så himla svårt att följa LCHF-dieten. Oavsett så bestämmer jag själv hur pass strikt jag vill följa den, och Martin kommer ändå inte kunna äta LCHF när han jobbar med tanke på att han käkar på snabbmatsställen osv.. Men jag tänker ändå ge det ett försök.
Jag äter ju inte 100%-igt efter deras diet men jag är faktiskt inte långt ifrån ändå!

Tänkte skriva upp vad man får och inte får/bör äta.

OK enligt LCHF

Kött: Gris, kyckling, nötkött och all fisk & skaldjur

Grönsaker: Broccoli, brysselkål, haricoverts, sparris, svamp, lök, paprika, gurka & tomat

Mejeri: Ägg, grädde, smör & fet ost

♥ Nästan all sås går bra och vill man unna sig något gott på kvällen går 70% mörk choklad eller nötter bra. Även ett glas whisky eller ett glas vin är okej vid "festliga" tillfällen.

UNDVIK

Socker: Läsk, godis, juice, choklad, mjölk, glass & bullar

Stärkelse: Bröd, pasta, ris, potatis, pommes, chips, gröt & müsli



Nu tog jag inte allt som stod på hemsidan, utan sållade ut bland det vi faktiskt äter i veckorna. Jag kommer ha svårt att sluta äta popcorn, jag äter i princip en påse varje kväll! Å andra sidan har jag gjort det sen flera år tillbaka och jag har inte lagt på mig eller mått sämre av det. Chips däremot räcker det att jag äter en hand full av, sen börjar min mage strula och bråka..

Broccoli, brysselkål, haricoverts.. Tja, det äter vi nästan varje dag! Kan hur enkelt som helst skippa att ha som t.ex. igår, bulgur till köttbullarna och bara köra broccoli & sås till. Inga problem för mig!

Frukost människa är jag inte heller, dricker snarare en kanna kaffe istället.. Man ska undvika mjölk enligt LCHF men med tanke på att jag har kanske 2 msk mjölk i kaffet, är det inte hela världen. Jag är ju dessutom laktosintållerant vilket innebär att mjölksockert är borttaget i min mjölk ;)

Åh, det här ska nog gå vägen. Perfekt att vi måste handla i början på nästa vecka också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback